Thema

Toekomstbestendig ondernemen

“We hebben gekozen om er een thema aan te koppelen, zodat we een duidelijke richtlijn hebben waarop de deelnemende bedrijven te vergelijken zijn”, vertelt Johan Janssen, voorzitter van het bestuur van OHM. “Op die manier willen we voorkomen dat we appels met peren en bananen vergelijken.. Met een thema hebben we duidelijk criteria waarmee we de ondernemingen naast elkaar kunnen leggen.” Secretaris van het bestuur van OHM, Isabel Titulaer voegt hier aan toe: “Vorig jaar was het thema ‘internationaal ondernemen’ en dit jaar is het thema dus ‘toekomstbestendig ondernemen’. Dat wil zeggen dat we kijken naar bedrijven die maatschappelijke ontwikkelingen hebben opgenomen in hun businessmodel. De maatschappij verandert doorlopend en bedrijven die niet kijken naar hun omgeving zijn minder toekomstbestendig, die zijn niet verzekerd van continuïteit.”

“Hierbij willen we even duidelijk maken dat het niet gaat om een bakker die besloten heeft als slager verder te gaan, omdat deze merkt dat daar net wat meer aan te verdienen is. Of dat er zonnepanelen op het dak gezet zijn”, aldus Janssen. “Ook gaat het hierbij niet om enkel 5 procent extra omzet; het huidige businessmodel moet een substantieel deel van de huidige organisatie zijn op basis van die maatschappelijke trends. Denk hierbij aan de trendsetters in de markt die voor opschudding zorgen. Het bedrijf dient aan te kunnen tonen dat ze ingericht is op de toekomst en inspeelt op maatschappelijke trends zoals de vergrijzing, digitalisering, robotisering en energietransitie; of ze er nu of over drie jaar geld aan verdienen is nog niet belangrijk. Voor de jury is het verhaal hierachter belangrijk.”

 

Oftewel toekomstbestendig ondernemen is;

  • inspelen op de maatschappelijke trends van morgen
  • een reeds bewezen concept, dus het gaat om een substantieel deel van de huidige organisatie
  • vooruitlopen binnen hun vakgebied, disruptief zijn binnen de markt